Met haar sponsoren ging het Dagelijks Bestuur (DB) van AJF in gesprek bij familie Sinnige op het melkveebedrijf. DB-er Arjan Sinnige voerde in Hardegarijp namens zijn broers Mark en Chiel en ouders het woord.
Tijdens de introductie over AJF-zaken door Jacob Poortenga is nagedacht over het actiever werven van deelnemers voor cursussen. “De ontwikkeling van de agrarische jongeren moet eigenlijk bij hem of haar voorop staan” volgens de aanwezigen. “Jullie hebben een goed aanbod voor de bedrijfsopvolger en voor de partner vanuit NAJK en het “Opvolgers perspectief van de Rabobank” Wij als partners van AJF komen graag op de afdelingen. Jelmer Sietsema, Alfa accountants, hoopt op afdelingsavonden met een mooie opkomst en veel interactie.
Daarna werd
aan de hand van stellingen gediscussieerd over financiële weerbaarheid bij prijsfluctuaties & overheidsingrijpen. “Zou de hoge melkprijs minder creatief maken?” vroeg Arjan zich af. Met de laatste stelling dat de jongeren het makkelijker hebben dan de vorige generatie met de snelle informatiestromen en automatisering reageerde Geart Kooistra, voorzitter van LTO Noord Fryslan: “Het is juist de kunst om met de vele informatie het juiste te doen en je pad te vinden” Hij vervolgde: ‘Veel hangt af van persoon. Nu heb je ook informatiestroom richting burgers” Met deze opmerking kwamen we terug bij de inzet van AJF dit afgelopen jaar met haar project Boer Burger Buur. “We hebben nu meer contact met de burgers en werken samen met YFM en het technasium: Laat de afdelingen dat doorzetten. Gebruik een draaiboek voor de organisatie van een Tour on boer of volg met elkaar een communicatietraining!” aldus AJF voorzitter Rakesh de Vries.
