Pootgoedtelers zijn in de laatste maanden van het jaar druk bezig met het klaarmaken van hun producten voor verscheping naar de “vroege” bestemmingen. Landen rond de Middellandse zee en het middenoosten worden in deze periode beleverd. De verlading van het pootgoed vraagt een strakke planning. Iedere dag dat een boot in de haven ligt kost 10 duizenden euro’s. Telers zijn dan druk in de schuur met het sorteren, uitlezen en verpakken van de aardappelen. In de havens van Harlingen en Velzen is men druk met het laden van de schepen. Een kijkje nemen bij het verladen van het pootgoed schiet er in deze drukke periode vaak bij in. Reden voor de AJF akkerbouwwerkgroep om een excursie naar de Harlinger haven te organiseren.
Loonbedrijf Joostema levert al jaren personeel om te assisteren bij de pootgoedverscheping, dus was het voor Bram een koud kunstje om een programma in elkaar te zetten. Donderdag 20 december rond 13.30 uur verzamelden we in de kantine van Daalimpex. Snel even een bakje koffie naar binnen en een korte introductie door de locatieleiding van Daalimpex Harlingen.
Pootgoedverladen is “slechts” 3 maanden werk voor het bedrijf. Het overgrote deel van de werkzaamheden bestaat uit het op- en overslaan van vis- en kipproducten welke worden bewaard in vriescellen met temperaturen tot -20C. Aanvoer gebeurt met schepen welke vaak met behulp van handkracht gelost moeten worden. In de vriescellen worden de partijen verzameld en bewaard. Van hieruit wordt de onbewerkte vis en bewerkte kipproducten uitgeleverd aan klanten.
Ondertussen rijden de vrachtwagens met pootgoed af en aan naar de kranen die bij een vrachtschip staan opgesteld. In de keuringskeet van Agrico zijn we bijgepraat over de activiteiten van Agrico in de haven. De partij Spunta die op dat moment ter keuring werd aangeboden werd door de werkgroepleden grondig onder de loep genomen. Het bleek een mooie partij dus werd de vracht doorgelaten naar de boot. Hier stonden de heftrucks en kranen klaar om de aardappelen in de boot te plaatsen. In de boot hebben we kunnen zien hoe heftruckchauffeurs vakkundig manoeuvreren om zoveel mogelijk aardappelen in de boot te krijgen. Je zou het zweet in de handen krijgen als je ziet in wat voor onmogelijke hoekjes de heftruck gestuurd moet worden. Het transport van pootgoed “los” in de ruimen van vrachtschepen kent zo zijn voor- en nadelen. Toch zijn zowel Daalimpex als Agrico ervan overtuigd dat dit systeem het nog lang zal volhouden. Transport via containers wordt wel steeds goedkoper en beter bereikbaar voor de pootgoedsector, toch zijn nog lang niet alle landen klaar voor ontvangen van product in containers. Het is lastig containers lossen met een ezel.
Nadat we de boot weer hadden verlaten spoeden we ons weer naar de kantine van Daalimpex. Vriescellen van -20 en typisch Fries “waterkoud” weer (gevoelstemperatuur -20C) deden ons snakken naar een warm bakje koffie. Al met al goed om te zien wat er met het pootgoed gebeurt nadat de vrachtauto bij ons van het erf is gereden.
AJF Akkerbouwwerkgroep